pühapäev, 15. detsember 2013

Dinosaurused


Joonatani on tabanud uus kirg - dinosaurused. Ta on neist ikka täiesti vasika vaimustuses. Eks ole mõned eksemplarid nüüd tema mänguasjade sekka ka tekkinud. Dinosauruste raamatuid meil ei ole ja siis me käisimegi Joonataniga Viljandi raamatukogu lasteosakonnas tarkust taga nõudmas. Seal oli iidsetele roomajatele kohe eraldi riiul pühendatud. Joonatani palvel me siis tõstsime riiuli tühjaks ja vaatasime kõik teosed läbi. Ja tarkust tuli, ma pean ütlema. Kas teie teadsite, et haid olid olemas juba enne dinosaurusi, elasid saurustega samal ajal ja väristavad endiselt rõõmsalt uimesid? Nojah, seda viimast osa faktist teadsin mina ka aga esimesed kaks tulid küll üllatusena. Ühesõnaga on mind ennast ka saurused huvitama hakanud (kordagi varem ei ole neile rohkem kui kahte mõtet korraga pühendanud) ja nüüd me Joonataniga kahekesi uurimegi. Jube põnev on. Kuigi sauruste nimede osas on Joonatan kõvem käpp kui mina. Mina olen suutnud omandada seni vaid türannosauruse ja triseratopsi. Ja oh seda rõõmu, kui selgus, et jõulude ajal tuleb kinodesse täispikk 3D film dinosaurustest (triseratopsiga peaosas!). Näitasin Joonatanile treilerit ja nüüd ta põhimõtteliselt loeb päevi esilinastuseni. Ühtlasi vaatasime youtube'st ka BBC dokke, kus üks teadlane dinosauruste seas ringi seikleb (Walking with dinosaurs). Kes näinud pole, siis soovitan soojalt. Seal ründas keski omaaegne suurim kiskjasaurus (nime võite Joonatanilt küsida, mul pole teda hetkel käepärast) tolle teadlase telki (sic!) ja kaotas konservikarpi hammustades oma hamba. Teadlane siis pärast uuris seda keskmise kööginoa suurust hammast ja rääkis, et dinosaurustel oli nii, et kui hammas ära tuli (mida juhtus suht kergelt), siis kasvas uus asemele. Ma tõlkisin jutu noorteadlasele ja viimane tegi koheselt loogilise järelduse: "Täpselt samuti nagu Emilil". Ma igaks juhuks ei hakanud noorele daamile rääkima, et vend tema ja dinosauruste vahel sarnaseid jooni leidis.
Kuna Joonatani teised suured lemmikud on luukered, siis pakkuge, mis on ultimate fun. Loomulikult dinosauruste luukered. Ma pean tunnistama, et selles kohas minu huvi raugeb. Kui keegi suudaks koostada sellise ühenda paarid ülesande, kus Joonatan saaks kokku viia sauruseid ja nende luukeresid, siis ma võtaks selle inimese ees kohe mütsi maha ja teeks õlle välja või midagi.
Ah jaa  - seda tahtsin ka veel Joonatani kohta kirjutada, et mingil meile arusaamatul põhjusel on noorhärra otsustanud loobuda Aedmaade pere meessoost esindajatele omasest kombest küsimustele erineva intonatsiooniga mõminatega vastata. (selle kombe tõttu on naissoost esindajatel arenenud välja hämmastav võime neid mõminaid üksteisest eristada ja mõttes erinevateks vastusteks ümber tõlkida). Vähe sellest, et Joonatan ise ei mõmise, ei lase ta endale ka mõminatega vastata vaid teatab mõmina peale pedagoogile omasel hääletoonil "Jah või ei?". Nii näiteks leiavadki meil kell neli hommikul tekkide vahel aset järgmised dialoogid:
Joonatan: Emme, kas argentinasaurus oli lihasööja?
Emme: Mhmh.
Joonatan (nõudlikult): Jah või ei?
Emme: Ei.
Ma pean tunnistama, et ajab ikka närvi küll, kui keegi sult kell neli hommikul  mõtlemist eeldavale küsimusele selgesõnalist vastust nõuab. Varsti tahab veel, et täislausega ka vastataks. Ühtlasi pean ka ülestunnistama, et nii mõnigi kord olen taolisele küsimusele antud kellaajal vastanud ka täiesti mittelapsevanemlikult kuid samas täiesti ausalt "mine pekki, Joonatan, ma tahan magada!"
Emili Joonatani saurusevaimustust ei jaga ja saurustefilmi vaatama tulla ei kavatse. Parem ilmselt ongi, sest tema viimase aja meeleolukõikumised on täiesti ettearvamatud ja ikka talle omaselt, kui päike siis ikka kohe PÄIKE ja kui meel must ja kõik süüdi, siis ei tasu mitte lähedale minnagi.
Mis veel? Tiramiisu kasvab ja areneb. Kuigi ta teeb selles osas küll ennastsalgavaid pingutusi, on mõni toalill meil siiski veel alles ja isegi lehed küljes, kuid pikka iga neile väga lubada ei julge. Samas on meil eriliselt visa hingega toalilled ja ma pakuks, et võib täiest vabalt juhtuda, et kui nad minu aastate pikkuse hooletuse ja pehmelt öeldes ebaregulaarse kastmise üle on suutnud elada, siis suudavad ehk Tiramiisu rüüsteretked ka.  

1 kommentaar:

Evelin ütles ...

Paaride ühendamise ülesannet kahjuks ei tea, aga dinosaurusehuvist lugedes meenus, et on olemas sellised arheoloogi komplektid, kus saab ise sauruse konte välja kaevata :) Äkki Taibulas vm nuputamispoes oli suurem valik, aga nt siin ka - http://www.rodomar.ee/pood/erinevad-meisterdamiskomplektid/4884-7054-arheoloogi-komplekt-dinosaur-fossils-178e.html